Twintig denkgereedschappen

Samen filosoferen in de klas

Een klassieker op het gebied van filosoferen met kinderen is vertaald in het Nederlands. Twintig denkgereedschappen is ontworpen om de ontwikkeling van samenwerkend onderzoek in het onderwijs te ondersteunen door middel van het klassikale onderzoeksgesprek en het werken in kleine groepjes. 

Auteur: Philip Cam

Hard cover, 104 pagina’s

ISBN 978 949 1740 73 2

€ 19,95
Inclusief belasting
Aantal

Twintig denkgereedschappen is ontworpen om de ontwikkeling van samenwerkend onderzoek in het onderwijs te ondersteunen door middel van het klassikale onderzoeksgesprek en het werken in kleine groepjes. Deze klassieker is nu vertaald uit het Engels en geeft je een introductie in de theorie en praktijk van samenwerkend onderzoek. Het biedt een eenvoudig te volgen leidraad voor de vaardigheden die leerlingen zullen verwerven terwijl ze leren problemen te onderzoeken en ideeën te verkennen.

Beginnend met basisgereedschappen, laat Twintig denkgereedschappen zien hoe je de mogelijkheden van leerlingen kunt versterken om bijvoorbeeld inzichtelijke vragen te stellen en problemen en kwesties vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken. De aanvullende en gevorderde gereedschappen laten je zien hoe je leerlingen kunt aanmoedigen om op passende wijze gebruik te maken van gereedschappen als Tegenvoorbeelden, Criteria, Generaliseren en Deductief redeneren. De gereedschappen dienen ook om onderscheid te kunnen maken tussen verschillende soorten vragen, voor het onderzoeken van meningsverschillen en voor het vastleggen van onderzoeksgesprekken. Twintig denkgereedschappen is een boek voor leerlingen van de vroege basisschooljaren tot en met het voortgezet onderwijs. Naast voorbeelden uit de praktijk, bevat dit boek ook ondersteunende oefeningen en activiteiten.

SP005

Specifieke referenties